تبلیغات
ضد شیطان پرستی - حکومت جهانی امام زمان (عج)
 
ضد شیطان پرستی
قولو لا اله الا الله
درباره وبلاگ


سلام به همه منتظران !
اونایی که منتظر فرج مولا (عج) هستن!
امیدوارم هر چه زودتر مولا (عج) ظهور کنن و دل ما رو شاد کنن!
برای سلامتی و ظهور مولا (عج) صلواتی را هدیه فرمایید!
راستی پیشنهاد و انتقاد یادتون نره!

مدیر وبلاگ : محمد سرمدی
نویسندگان

أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الْشَیْطانِ الْرَجیمْ

بِسْمِ اللهِ الْرَحْمنِ الْرَحیمْ

 

بحث‌ درباره جهانی‌ شدن، در فرهنگ‌ متداول‌ روز در ذات‌ خود، بحث‌ كم‌ و بیش‌ مبهمی‌ است‌. علت‌ ابهام‌ آن‌ این‌ است‌ كه‌ مفهوم‌ یكسان‌ و یكدستی‌ از آن‌ ارائه‌ نشده‌ است‌.

 

واژه جهانی‌ شدن‌ از یك‌ جهت‌ مفهومی‌ كاملاً جدید و از لحاظی‌ یك‌ مقوله قدیمی‌ به‌ شمار می‌رود. ظهور این‌ پدیده‌، باعث‌ بروز تحرك‌ شگفت‌انگیز اجتماعی‌، اقتصادی‌، سیاسی‌ و ارزشی‌ شده‌ و تفاسیر جدیدی‌ از سیاست‌، اقتصاد، فرهنگ‌، اقتدار، امنیت‌ و... به‌ دست‌ می‌دهد.

 

جهانی‌ شدن‌ در شكل‌ امروزی‌ آن‌، از زمان‌ فروپاشی‌ كمونیسم‌ و نظام‌ دو قطبی‌ و بالاخره‌ پایان‌ جنگ‌ سرد بیشتر مطرح‌ شده‌ است‌.

مفهوم‌ جهانی‌شدن‌ و مفاهیم‌ نزدیك‌ به‌ آن‌ نظریاتی‌ هستند كه‌ از سوی‌ اكثر پژوهشگران‌ مسائل‌ سیاسی‌ و امور بین‌الملل‌ برای‌ توصیف‌ وضعیت‌ حاكم‌ بر نظام‌ بین‌الملل‌ به‌ كار می‌روند.

جهانی‌ شدن‌ به‌ معنای‌ فرایندی‌ اجتماعی‌ است‌ كه‌ از مدتها پیش‌ آغاز شده‌ و رو به‌ گسترش‌ دارد و در آن‌ قید و بندهای‌ جغرافیایی‌ كه‌ بر روابط‌ اجتماعی‌ و فرهنگی‌ سایه‌ افكنده‌ است‌ از بین‌ می‌رود.

 

واژه جهانی‌ شدن‌ حركت‌ به‌ سوی‌ یك‌ جامعه جهانی‌ واحد را نوید می‌دهد.

پرسشی‌ كه‌ در اینجا پیش‌ می‌آید این‌ است‌ كه‌: دیدگاه‌ شیعه‌ درباره جهانی‌ شدن‌ و حاكمان‌ حكومت‌ جهانی‌ چیست‌ و حكومت‌ جهانی‌ حضرت‌ مهدی‌(ع‌) چگونه‌ حكومتی‌ خواهد بود؟ و اساساً جهانی‌ بودن‌ حكومت‌ حضرت‌ مهدی‌(ع‌) به‌ چه‌ معناست‌؟

در این‌ نوشتار به‌ این‌ پدیده‌ و این‌كه‌ «مقصود از حكومت‌ جهانی‌ در روایات‌ اسلامی‌ چیست‌؟» پرداخته‌ایم‌.

در یك‌ بررسی‌ جامع‌ و كامل‌ در روایات‌ و سخنان‌ ائمه معصومین‌(ع‌) به‌ جرأت‌ می‌توان‌ گفت‌ كه‌ یكی‌ از ویژگیهای‌ انكارناپذیر حكومت‌ امام‌ مهدی‌(ع‌) جهان‌شمولی‌ آن‌ است‌.

حكومت‌ آن‌ حضرت‌، شرق‌ و غرب‌ عالم‌ را فرا می‌گیرد و هیچ‌ آبادی‌ در زمین‌ باقی‌ نخواهد ماند، مگر این‌كه‌ گلبانگ‌ توحید از آن‌ شنیده‌ می‌شود و نسیم‌ جان‌نواز عدل‌ و داد، سراسر گیتی‌ را سرشار می‌كند.

امام‌ حسین‌(ع‌) در این‌باره‌ فرمود:

منّا إثنا عشر مهدّیاً أوّلهم‌ أمیرالمؤمنین‌ علیّ بن‌ ابیطالب‌(ع‌) و آخرهم‌ التّاسع‌ من‌ ولدی‌ و هو القائم‌ بالحقّ یحیی‌ الله تعالی‌ به‌ الارض‌ بعد موتها و یظهر به‌ دین‌ الحقّ علی‌الدین‌ كلّه‌ و لوكره‌ المشركون‌. 1

دوازده‌ هدایت‌ شده‌ از ماست‌؛ اولین‌ آنها علی‌بن‌ ابی‌طالب‌(ع‌) و آخر ایشان‌ نهمین‌ فرزند از فرزندان‌ من‌ است‌ و او قائم‌ به‌ حق‌ است‌ كه‌ خداوند به‌ وسیله‌ او زمین‌ را بعد از مردنش‌ حیات‌ می‌بخشد و دین‌ حق‌ را بر تمامی‌ ادیان‌ غلبه‌ می‌دهد؛ اگر چه‌ مشركان‌ را خوش‌ نیاید.

در آن‌ دوران‌ به‌ دست‌ آن‌ امام‌ بزرگ‌، آرمان‌ والای‌ تشكیل‌ جامعه بزرگ‌ بشری‌ و خانواده انسانی‌ تحقق‌ می‌پذیرد و آرزوی‌ دیرینه‌ همه پیامبران‌ و امامان‌(ع‌) و مصلحان‌ و انسان‌ دوستان‌ برآورده‌ می‌شود.

امام‌ رضا(ع‌) از پدرانش‌ از پیامبر اكرم‌(ص‌) نقل‌ كرده‌ است‌ كه‌ خداوند در شب‌ معراج‌ فرمود:

ولا طهّرنّ الارض‌ بآخرهم‌ من‌ أعدائی‌ ولاملّكنّه‌ مشارق‌ الارض‌ و مغاربها. 2

و به‌ درستی‌ زمین‌ را به‌ وسیله‌ آخرین‌ آنها (ائمه‌ معصومین‌(ع‌) از دشمنانم‌ پاك‌ خواهم‌ ساخت‌ و گستره زمین‌ را در فرمانروایی‌ او قرار خواهم‌ داد... .

در دوران‌ رهبری‌ امام‌ مهدی‌(ع‌) با ایجاد مركز واحد و مدیریت‌ و حاكمیت‌ یگانه الهی‌ برای‌ همه اجتماعات‌، نژادها و منطقه‌ها، سبب‌ اصلی‌ جنگ‌ و ظلم‌ از بین‌ می‌رود.

در روایتی‌ از رسول‌ گرامی‌ اسلام‌(ص‌) می‌خوانیم‌:

الائمّه من‌ بعدی‌ إثنا عشر أوّلهم‌ أنت‌ یا علیّ و آخرهم‌ القائم‌ الّذی‌ یفتح‌ الله تعالی‌ ذكره‌ علی‌ یدیه‌ مشارق‌ الارض‌ و مغاربها. 3

پیشوایان‌ پس‌ از من‌ دوازده‌ نفرند؛ اولین‌ آنها تو هستی‌ ای‌ علی‌، و آخرین‌ آنها قائم‌ است‌؛ همو كه‌ خداوند به‌ دست‌ او مشرقها و مغربها (كنایه‌ از تمامی‌ كره‌ زمین‌) را فتح‌ خواهد كرد.

اگر چه‌ امید به‌ آمدن‌ مصلح‌ جهانی‌ در افكار و عقاید تمامی‌ اقوام‌ و ملل‌ ریشه‌ دارد و كم‌ و بیش‌ به‌ گونه‌های‌ متفاوت‌ در همه‌ جا مطرح‌ بوده‌ است‌، اما در تفكر شیعی‌ انتظار فرج‌ و حاكمیت‌ آن‌ موعود به‌طور روشن‌ و شفاف‌ مطرح‌ است‌؛ به‌ گونه‌ای‌ كه‌ آن‌ امام‌ منتظر و آن‌ منجی‌ نهایی‌ را زنده‌ می‌دانند و اعتقاد دارند روزی‌ به‌ فرمان‌ خداوند خواهد آمد و جهان‌ را پر از عدل‌ و داد خواهد كرد.

از این‌رو، مفهوم غیبت‌ و انتظار فرج نزد شیعه‌ دوازده‌ امامی‌ مفهومی‌ متفاوت‌ با دیگر ادیان‌ و مذاهب‌ و مكتبها دارد.

همان‌گونه‌ كه‌ اشاره‌ شد یكی‌ از مفاهیمی‌ كه‌ از همان‌ ابتدا در ارتباط‌ با مهدویت‌ و ظهور منجی‌ آخرین‌ پدید آمد و در شمار عقاید دینی‌ بسیاری‌ از شیعیان‌ درآمد مفهوم‌ «حكومت‌ واحد جهانی‌» است‌؛ به‌ این‌ معنا كه‌ با ظهور امام‌ غایب‌، اسلام‌ كه‌ تنها دین‌ الهی‌ و كامل‌ و دارای‌ شریعت‌ جامع‌ است‌، مقبول‌ همگان‌ خواهد شد و در آن‌ زمان‌، ستمگران‌ و جباران‌ از مسند قدرت‌ به‌ زیر كشیده‌ خواهند شد و پس‌ از آن‌ حكومت‌ جهانی‌ اسلام‌ با زعامت‌ و رهبری‌ مستقیم‌ آخرین‌ امام‌ معصوم‌ و عادل‌ برپا خواهد شد و عدالت‌ بر بنیاد دیانت‌ و اخلاق‌ در مقیاسی‌ جهانی‌ اجرا خواهد گشت‌.

در برخی‌ از آیات‌ قرآن‌ به‌ این‌ حاكمیت‌ اشاره‌ شده‌ است‌. همه آیات‌ مربوط‌ به‌ جهانی‌ بودن‌ دین‌ اسلام‌ مؤید این‌ معناست‌. بی‌تردید، زمانی‌ فرا خواهد رسید كه‌ تنها دین‌ حاكم‌ بر جهان‌، اسلام‌ خواهد بود.

جهانی‌ بودن‌ دین‌ اسلام‌ و عدم‌ اختصاص‌ آن‌ به‌ قوم‌ یا منطقه خاصی‌، از ضروریات‌ این‌ آیین‌ الهی‌ است‌ و حتی‌ كسانی‌ كه‌ ایمان‌ به‌ آن‌ ندارند می‌دانند كه‌ دعوت‌ اسلام‌، همگانی‌ بوده‌، و به‌ منطقه‌ جغرافیایی‌ خاصی‌ محدود نبوده‌ است‌.

افزون‌ بر این‌، شواهد تاریخی‌ فراوانی‌ وجود دارد كه‌ پیامبر اكرم‌(ص‌) به‌ سران‌ كشورها؛ مانند قیصر روم‌، پادشاه‌ ایران‌ و فرمانروایان‌ مصر و حبشه‌ و شامات‌ و نیز به‌ رؤسای‌ قبایل‌ مختلف‌ عرب‌ و... نامه‌ نوشتند و به‌ سوی‌ آنان‌ پیك‌ ویژه‌ گسیل‌ داشتند و همگان‌ را به‌ پذیرفتن‌ این‌ دین‌ مقدس‌ دعوت‌ كردند و از پیامدهای‌ وخیم‌ كفر و رویگردانی‌ از اسلام‌، برحذر داشتند. اگر دین‌ اسلام‌ جهانی‌ نبود چنین‌ دعوتی‌ عمومی‌ انجام‌ نمی‌گرفت‌ و سایر اقوام‌ و امتها هم‌ برای‌ عدم‌ پذیرش‌، عذری‌ می‌داشتند. 4

بنابراین‌، مبانی‌ و مقدماتی‌ كه‌ به‌ حكومت‌ واحد جهانی‌ شیعی‌ منجر می‌شود، از این‌ قرار است‌:

جهانی‌ بودن‌ رسالت‌ اسلام‌

همه مسلمانان‌ بر این‌ باورند كه‌ اسلام‌، آخرین‌ حلقه‌ از سلسله طولانی‌ نبوت‌ است‌ و از هر جهت‌ كامل‌ترین‌ و جامع‌ترین‌ دین‌ می‌باشد و تا روز قیامت‌ نیز بشر را از هر جهت‌ كفایت‌ خواهد كرد. روزی‌ فرا خواهد رسید كه‌ اسلام‌، تمامی‌ آدمیان‌ و پیروان‌ ادیان‌ را پیرو و مطیع‌ خود خواهد كرد و بدین‌ ترتیب‌، جهان‌ در تسخیر آموزه‌های‌ بلند و آسمانی‌ اسلام‌ درخواهد آمد.

قرآن‌ مجید این‌ حقیقت‌ سترگ‌ را این‌گونه‌ تصویر كرده‌ است‌:

إنّ الدّین‌ عند الله الاءسلام‌. 5

در حقیقت‌، دین‌ نزد خداوند، همان‌ اسلام‌ است‌.

و من‌ یبتغ‌ غیر الاءسلام‌ دیناً فلن‌ یقبل‌ منه‌. 6

و هر كه‌ جز اسلام‌، دینی‌ دیگر جوید، هرگز از وی‌ پذیرفته‌ نشود.

ألیوم‌ أكملت‌ لكم‌ دینكم‌. 7

امروز دین‌ شما را برایتان‌ كامل‌ گردانیدم‌.

ما كان‌ محمّد أبا أحد من‌ رجالكم‌ ولكن‌ رسول‌ الله و خاتم‌ النّبیین‌. 8

محمد، پدر هیچ‌ یك‌ از مردان‌ شما نیست‌؛ ولی‌ فرستاده‌ خدا و خاتم‌ پیامبران‌ است‌.

و هو الّذی‌ أرسل‌ رسوله‌ بالهدی‌ و دین‌ الحقّ لیظهره‌ علی‌ الدّین‌ كلّه‌. 9

او كسی‌ است‌ كه‌ پیامبرش‌ را با هدایت‌ و دین‌ حق‌ فرستاد تا آن‌ را بر هر چه‌ دین‌ است‌ پیروز گرداند.

با بهره‌گیری‌ از این‌ سخنان‌ نورانی‌، مسلمانان‌ به‌ حقانیت‌، جامعیت‌، خاتمیت‌، جهانشمولی‌، و سرانجام‌ جهان‌گستری‌ و پیروزی‌ و غلبه‌ نهایی‌ دین‌ اسلام‌ دست‌ یافته‌اند.

اعتقاد به‌ مهدویت‌

چنان‌كه‌ گفته‌ شد، اعتقاد به‌ مهدویت‌ و ظهور منجی‌ دادگستر جهانی‌، ناگزیر به‌ چیرگی‌ اسلام‌ بر تمامی‌ ادیان‌ و مكاتب‌ و ایدئولوژیها و استیلا بر جباران‌ و فرمانروایان‌ جور و غیر الهی‌ گره‌ خورده‌ است‌ و در نهایت‌ به‌ تأسیس‌ حكومت‌ جهانی‌ منجر خواهد شد؛ به‌ویژه‌ اگر از منظر شیعی‌ به‌ تاریخ‌ بنگریم‌، ظهور مهدی‌ خاص‌ و شناخته‌ شده‌ و در عین‌ حال‌ غایب‌ از دیدگان‌ و تشكیل‌ حكومت‌ حق‌ و عدالت‌گستر اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

از نظر شیعه‌ با بی‌مهری‌ و جفای‌ امت‌ اسلام‌ نسبت‌ به‌ امام‌ علی‌ بن‌ ابی‌طالب‌(ع‌) و فرزندان‌ معصوم‌ او، تاریخ‌ اسلام‌ پس‌ از پیامبر اكرم‌(ص‌) در حوزه‌ سیاست‌ و حكومت‌ به‌ انحراف‌ گرایید و پیامدهای‌ منفی‌ متعددی‌ نیز در پی‌ داشت‌ كه‌ یكی‌ از آنها محرومیت‌ جامعه‌ از رهبری‌ معنوی‌ و آسمانی‌ بود؛ چرا كه‌ امام‌ علی‌(ع‌) و پس‌ از او امامان‌ معصوم‌(ع‌) پیشوایان‌ دینی‌ ـ سیاسی‌ برحق‌ بوده‌ و حق‌ خلافت‌ و امامت‌ انحصاری‌ داشته‌اند و دیگران‌، غاصب‌ حق‌ معصوم‌اند و لذا «جائر» و «باطل» می‌باشند و این‌ انحراف‌ تا كنون‌ ادامه‌ پیدا كرده‌ است‌.

شیعیان‌ منتظرند كه‌ آخرین‌ بازمانده‌ از امامان‌ معصوم‌(ع‌) ظهور كند و تاریخ‌ اسلام‌ و در نهایت‌، تاریخ‌ انسان‌ را به‌ مسیر طبیعی‌ و الهی‌اش‌ بازگرداند.

در آن‌ صورت‌، اسلام‌، عزیز و همگانی‌ می‌شود و مسلمانان‌، توانمندانه‌ بر جهان‌ چیره‌ می‌گردند. طبق‌ این‌ تفسیر، تشكیل‌ حكومت‌ واحد جهانی‌، گریزناپذیر خواهد بود.

در منابع‌ روایی‌ اسلامی‌ ـ به‌ویژه‌ منابع‌ شیعی‌ ـ از خصوصیات‌ و اختیارات‌ و عملكردهایی‌ یاد شده‌ است‌ كه‌ جملگی‌ آنها جز با تشكیل‌ حكومت‌ واحد جهانی‌ محقق‌ نخواهد شد؛ از جمله‌ گفته‌ شده‌ است‌ كه‌ امام‌ مهدی‌(ع‌) ظلم‌ و جور را برای‌ همیشه‌ برمی‌اندازد و عدالت‌ و دین‌ حق‌ را در سطح‌ جهان‌ برای‌ همیشه‌ مستقر می‌كند و نیز در برخی‌ روایات‌ از اختیارات‌ و قدرت‌ و امكانات‌ مطلق‌ و جهانی‌ امام‌ غایب‌ یاد شده‌ است‌ كه‌ عملاً جز چیرگی‌ بر جهان‌ و تشكیل‌ حكومت‌ مقتدر جهانی‌ نخواهد بود. در روایتی‌ از امام‌ باقر(ع‌) چنین‌ نقل‌ شده‌ است‌:

القائم‌ منّا منصور بالرّعب‌ مؤیّد بالنّصر تطوی‌ له‌ الارض‌ و تظهر له‌ الكنوز یبلغ‌ سلطانه‌ المشرق‌ والمغرب‌ و یظهر الله ـ عزّوجلّ ـ به‌ دینه‌ علی‌ الدّین‌ كلّه‌ ولوكره‌ المشركون‌ فلا یبقی‌ فی‌الارض‌ خراب‌ إلاّ قد عمر و ینزل‌ روح‌الله عیسی‌ بن‌ مریم‌(ع‌) فیصلّی‌ خلفه‌. 10

قائم‌ ما با انداختن‌ بیم‌ و هراس‌ در دل‌ ستمگران‌ یاری‌ می‌شود؛ با پشتیبانی‌ [و حمایت‌ از جانب‌ خداوند] تأیید می‌گردد؛ زمین‌ برایش‌ خاضع‌ و تسلیم‌ می‌شود؛ گنجها و خزائن‌ برایش‌ آشكار و نمایان‌ می‌شود؛ حكومت‌ او شرق‌ و غرب‌ عالم‌ را فرا می‌گیرد. خداوند به‌وسیله‌ او دینش‌ را بر تمامی‌ ادیان‌ چیرگی‌ می‌بخشد؛ هر چند مشركان‌ كراهت‌ داشته‌ باشند. در زمین‌ خرابی‌ و ویرانی‌ نمی‌ماند، مگر آنكه‌ آباد شود و عیسی‌ بن‌ مریم‌(ع‌) از آسمان‌ فرود آید و پشت‌ سر او نماز گزارد.

به‌ استناد این‌ نوع‌ روایات‌، هرگز تردیدی‌ نخواهد ماند كه‌ حكومت‌ حضرت‌ مهدی‌(ع‌) تمامی‌ زمین‌ را فرا خواهد گرفت‌. (ان‌شاءالله)

.::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::.

 

پی‌نوشتها:

. شیخ‌ صدوق‌، عیون‌ اخبارالرضا، ج‌1، ص‌68، ح‌36، كتابفروشی‌ طوس‌.

. همان‌، ص‌262، ح‌22؛ كلینی‌، الكافی‌ ثقهالاءسلام‌، ج‌1، ص‌432، ح‌91.

. امالی‌ شیخ‌ صدوق‌، الامالی‌، ص‌97، ح‌9، مؤسسه‌ الاعلمی‌ للمطبوعات‌؛ فتال‌ نیشابوری‌، روضه الواعظین‌، ص‌102.

. محمدتقی‌ مصباح‌ یزدی‌، آموزش‌ عقاید، ج‌2، ص‌116.

. سوره‌ آل‌ عمران‌ (3) آیه‌ 19.

. همان‌، آیه‌ 85

. سوره‌ مائده‌ (5) آیه‌ 3.

. سوره‌ احزاب‌ (33) آیه‌ 40.

. سوره‌ توبه‌ (9) آیه‌ 33.

. شیخ‌ صدوق‌، كمال‌الدین‌ و تمام‌النعمه‌، ج‌1، ص‌330، ح‌16.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی حضرت مهدی(عج)

 

"اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَِّجلْ فَرَجَهُمْ"





نوع مطلب : ائمه اطهار، مقاله، 
برچسب ها : مهدی (عج)،
لینک های مرتبط :
جمعه 25 فروردین 1396 ساعت 16 و 16 دقیقه و 32 ثانیه
I am curious to find out what blog platform you're working with?
I'm having some minor security problems with my latest site and I would like to find something more safe.
Do you have any solutions?
چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 ساعت 16 و 29 دقیقه و 12 ثانیه
سلام
ان شاالله هرچه زودتر میادو حکومتشو (اسلام) جهانی میکنه!
محمد سرمدیسلام
ان شاءالله!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

follow mahdi against satan

 
 
بالای صفحه